Aşağıdaki dizelerin hangisi, sadece Türk destanlarını kapsamaktadır? (1975/ÖSYS)
A) Alp Er Tunga – Oğuz – Türeyiş – Şehname
B) Şu – Türeyiş – Gılgamış – Oğuz
C) Türeyiş – Alp Er Tunga – Oğuz – Şu
D) Oğuz – Alp Er Tunga – Ramayana – Şu
E) Şehname – Oğuz – Şu – İlyada
Alp Er Tunga öldi mü
Issız acun kaldı mu
Ödlek öçin aldı mu
Emdi yürek yırtulur
Bu parçanın nazım şekli nedir?(1976/ÖSYS)
A) Koşuk B) Sav C) Varsağı D) Sagu E) Semai
Türk destanlarının oluşum sırasına uygun olarak verilen dizi aşağıdakilerden hangisidir?(1976/ÖSYS)
A) Saka, Göktürk, Hun, Uygur
B) Uygur, Hun, Göktürk, Saka
C) Göktürk, Uygur, Saka, Hun
D) Hun, Saka, Uygur, Göktürk
E) Saka, Hun, Göktürk, Uygur
Türkçenin Arapça ile boy ölçüşebilecek zenginlikte olduğunu kanıtlamak amacı ile kültür ve uygarlık tarihimizin ana kitaplarından birini hazırlayan yazarımız aşağıdakilerden hangisidir?(1977/ÖSYS)
A) Ali Şir Nevai B) Ahmet Yesevi C) Kaşgarlı MahmutD) Edip Ahmet E) Yusuf Has Hacip
Aşağıdakilerden hangisi, destan (epope) geleneğinde halk öykücülüğüne geçiş dönemin ürünüdür? (1981/ÖSYS)
A) Kutadgu Bilig
B) Divanü Lügati’t-Türk
C) Atabet’ül-Hakayık
D) Kitab-ı Dede Korkut
E) İskendername
(I) “Kitab-ı Dede Korkut”, sanatçısı belli olmayan, halkın ortak malı olan bir eserdir. (II) Nazım ve nesir karışımı on iki hikayeden oluşur. (III) Hikayelerde daha çok Oğuzların, düşmanları ve insanüstü güçlerle savaşımları anlatılmaktadır. (IV) Her hikaye bağımsız olmakla beraber, çoğunda ortak kahramanlar bulunur ve her hikayenin sonunda Dede Korkut söz alır. (V) Hikayelerde adı geçen Dede Korkut, kahramanlığıyla ün kazanmış Oğuz beylerinden biridir.Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde verilen bilgi yanlıştır? (1996/ÖSYS)
A) I B) II C) III D) IV E) V
yüzyıl dil ürünlerinden olan bu eserin değeri yalnızca Türk dilinin sözcüklerini toplamak, kurallarını ve yöntemlerini bildirmek, ölçülerini açıklamaktan ileri gelmez. Sözcükleri açıklarken tarih, coğrafya, folklor ve edebiyata ilişkin bilgiler, toplumsal yaşayışına ilişkin ipuçları da verir. Bu paragrafta sözü edilen eser ve yazarı aşağıdakilerden hangisidir? (1988/ÖSYS)
A) Divan-ı Hikmet – Ahmet Yesevi
B) Muhakemetü’l-Lügateyn – Ali Şir Nevai
C) Divanü Lügati’t-Türk – Kaşgarlı Mahmut
D) Kutadgu Bilig – Yusuf Has Hacip
E) Atabet’ül-Hakayık – Edip Ahmet
Kutadgu Bilig ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez? (1988/ÖSYS)
A) Mutluluk veren bilgi anlamına gelen eser mesnevi nazım biçimiyle yazılmıştır.
B) İyi bir devlet yönetiminin ilkelerini konu edinen bir siyasetname örneğidir.
C) Aruz ölçüsüyle yazılmış 6645 beyitten oluşur.
D) Eserde Türk ve Arap uluslarının kültürel etkileşimleri mensur olarak örneklendirilmiştir.
E) Eser, alegorik bir yapıya sahiptir, dört kişi dört ayrı unsuru simgeler.
Horasan’da doğmuş ve küçük yaşta Konya’ya ailesiyle gelerek yerleşmiştir.
İlmini, Şems Tebrizi’den aldığı duygu ve tasavvufla birleştirmiştir.
III. Eserlerini çoğunlukla Farsça yazmıştır.
En önemli eseri Mesnevi’dir
Yukarıda özellikleri verilen şair aşağıdakilerden hangisidir? (1976/ÖSYS)
A) Kadı Burhanettin B) Hoca Dehhani C) Aşık Paşa D) Mevlana E) Ahmedi
………………… yaşamı hakkında kesin bilgiler bulunmamaktır. Bununla birlikte Beyazıt döneminde Bursa’daki Ulu Cami’de İmamlık yaptığı bilinmektedir. Türk edebiyatında mevlit yazma çığırını açmış; ancak yazılan mevlitlerin hiçbirisi onun mevlidi “Vesiletü’n-Necât” kadar ün kazanmamıştır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki sanatçılardan hangisi getirilmelidir? (1977/ÖSYS)
A) Yunus Emre’nin
B) Mevlana’nın
C) Süleyman Çelebi’nin
D) Hacı Bektaş Veli’nin
E) Şeyhi’nin
Aşağıdakilerden hangisi geçiş dönemi ürünlerinden biri değildir? (1974/ÖSYS)
A) Muhakemet’ül Lügateyn
B) Kutadgu Bilig
C) Divan-ı Hikmet
D) Atabet’ül Hakayık
E) Divan-ı Lügat’it Türk
“Sen sana ne sanırsan
Ayruğa da onu san”
diyerek daha XIII. yüzyılda hümanizmanın müjdecisi olan, bu yönünden ötürü de ölümünün 650. yıldönümünde UNESCO’ca bütün dünyada ve yurdumuzda anılan Türk şairi kimdir? (1974/ÖSYS)
A)Mevlana B)Ahmet Yesevi C)HacıBayramVeli D) Yunus Emre E) Sultan Veled